מאמר חודש מרץ 2020, מבית IPQ:
שיטות לעבודה רגשית עם חולי דמנציה
בעזרת ערכת קלפי הזהב, המותאמת לעבודה עם מבוגרים
ערכת הקלפים היחידה והראשונה שמותאמת במיוחד לעבודה עם אנשים בגיל השלישי והרביעי
בשנת 2018 אומנית בשם לורנס אגרטר מאמסטרדם נפגשה עם חולה דמנציה בשלבים מתקדמים, במתקן טיפולי בשוויצריה. היא הראתה לו תמונות שונות ובמשך כעשר דקות, כדבריה, הוא "הבהב בין מודעות לחוסר מודעות כמו נורה מקולקלת." הוא לא הצליח לבטא יותר ממילים ספורות וגם אלה בקושי רב. אבל, כשהראתה לו תמונה של חתולה וגור קטן, משהו מופלא קרה. משהו בתוכו נדלק. "הוא הצליח לדבר רצוף במשך חמש דקות שלמות," היא אמרה. התמונה הפעילה משהו עמוק בתוכו, זיכרון עמוק שחיזק אותו. בדקות האלה, היא העידה, החולה נשמע כאילו לא היכתה בו המחלה בכלל.
אנחנו יודעים כבר כי לתמונות יש השפעה עמוקה מאוד על בני אדם, שעוקפת את המרכז הוורבלי במוח ולכן מסוגלת להעיר ולהציף זיכרונות, תחושות ותובנות ממעמקי השיכחה. אמנם, בסופו של דבר, התקשורת צריכה להתנקז למילים כדי להיות אפקטיבית, אך יחד עם זאת, יש לתמונות את הכוח להעיר, להתחיל, להציף ולאפשר את המילולי.
קלפים טיפוליים מצולמים או מצויירים עובדים בין היתר על העיקרון הזה. הם מציבים מול המטופלים עוגנים וויזואליים שמחברים אותם לזיכרונות, מחשבות, דעות ותובנות עמוקות. אצל אנשים עם דמנציה, הסובלים מפגיעה בזיכרון ובתקשורת, עבודה רגשית עם קלפים יכולה להיות מרגשת ומפתיעה במיוחד.
רקע
ערכת קלפי הזהב היא ערכת הקלפים הטיפוליים הראשונה שמותאמת במיוחד לעבודה רגשית עם אנשים מבוגרים, בגיל השלישי והרביעי.
ככזו, היא מתאימה מאוד גם לעבודה רגשית עם אנשים הסובלים מדמנציה ברמות שונות, שעדיין מסוגלים לתקשר, גם ברמה נמוכה מאוד.
יתרונות הקלפים הטיפוליים ומדוע הם מומלצים במקרי דמנציה?
אחת מתופעות הלוואי הידועות יותר של הדמנציה היא מידה של דיכאון (מי פחות ומי יותר). בנוסף, קרובי משפחה וגם צוות טיפולי נוטים לעתים להתייחס למטופלים כאל ילדים (לא מכוונה רעה, אלא מחוסר מודעות או מכיוון שכך אנו "מתוכנתים" אינטואיטיבית), וזה מתסכל אותם. יכולת הדיבור ושליפת המילים, נפגמת, וזה פוגע בביטחון העצמי שלהם ביכולת שלהם להסתדר ולהתנהל. הם מרגישים לכודים ואבודים, תלותיים ולעתים גם מתפרצים כעסים.
העבודה עם הקלפים מקנה תחושה לפחות רגעית של שליטה – המטופלים מקבלים את הזכות וההזדמנות לבחור ולא בוחרים בשבילם. עצם הזכות לבחור יש בה העצמה גדולה. אפשר להגיד להם: בחרו בקלף הכי יפה, הכי מכוער, הכי שמח, הכי עצוב, וכו', ומכאן לפתח שיחה בעזרת שאלות מנחות.
הקלפים מגיעים אל המוח באמצעות קלט וויזואלי ולא דרך קלט מילולי. הם מפעילים מקום אחר במוח, ולא המקום שאחראי על תקשורת וורבלית, ולכן במידה מסוימת עוקפים את אחד הקשיים המטרידים והמגבילים ביותר כשמדובר באנשים עם דמנציה. בתמונה אפשר לראות קלף עם תמונה שקשורה במילים, אבל מועברת דרך קלט וויזואלי דווקא, מה שיוצר חיבור משמעותי ותומך בין שני סוגי הקלט.
כשאנחנו מציגים קלפים ניטרליים (לא תמונות של קרובי משפחה, ולא מתוך העולם המיידי שבו הם חיים), אך בו בזמן בעלי מטען ומשמעות הרלוונטיים לאתגרים ולמציאות שלהם (כפי שעושים קלפי הזהב) אפשר לקחת את המטופלים ל"טיול רגשי" גם אם התקשורת שלהם פגועה. בהמשך תמצאו שיטות ורעיונות יישומיים כיצד לקחת אותם ל"טיול רגשי" חווייתי שישפר להם את המורל ויעזור להם לדייק תחושות, לבטא את עצמם ולהבין ששומעים ורואים אותם כפי שהם, בצורה מכבדת ומכילה.
כשאנחנו מציגים קלפים ניטרליים אך בו בזמן בעלי מטען ומשמעות, אפשר לקחת את המטופלים ל"טיול רגשי" חווייתי שמשפר להם את המורל ועוזר להם לבטא את עצמם.
עבודה מותאמת תחומי עניין
כל הקלפים בערכת קלפי הזהב מציגים תכנים מעולמות הרלוונטיים לאנשים בגיל המבוגר, עם האתגרים המיוחדים שהם מתמודדים איתם. יחד עם זאת, הקלפים מחולקים לשתי קבוצות כדי לעזור לכם, המטפלים וקרובי משפחה, לבחור תכנים רלוונטיים:
קלפים המסומנים במדליית כסף מיועדים לאוכלוסייה שאנחנו מכנים אותה – גיל שלישי, או מבוגרים צעירים. הם אנשים שיש להם שליטה בחייהם, בזמן שלהם ובמשאבים שלהם, ושתפקודם תקין. הם עדיין אזרחים עצמאיים ובמקרים רבות עתותיהם בידיהם, הם פעילים ואף עוזרים ותורמים רבות במעגלים שלהם.
קלפים המסומנים במדליית זהב מיועדים לאוכלוסייה שאנחנו מכנים אותה – גיל רביעי, או מבוגרים מבוגרים. הם אנשים שמתחילים לאבד שליטה בחייהם, שעצמאותם הולכת ופוחתת והם נמצאים בתהליך של פיתוח תלות הישרדותית באנשים אחרים בגלל הנמכה תפקודית.
בדרך כלל כשאנחנו מדברים על אנשים הסובלים מדמנציה, אנחנו מתייחסים יותר לאוכלוסיית מדליית הזהב (בלי קשר לגילם), ומומלץ לבחור להם קלפים מתוך קבוצה זו, מכיוון שקלפים אלה מכילים תוכן שיותר רלוונטי בשבילם (יש קבוצת קלפים שמסומנת בשתי המדליות, משום שאלו קלפים שמתאימים לשתי האוכלוסיות).
כאשר תעברו על הקלפים תמצאו שמגוון הנושאים המכוסים בהם הוא גדול מאוד ומאפשר בחירה. כדי לעורר תגובה ושיח, וליצור עוגן לתקשורת מקרבת, צריך למצוא את התמונה הנכונה. ככל שנכיר טוב יותר את המטופלים, נדע לבחור בשבילם מראש, לפני המפגש, סט מצומצם של קלפים מעולמות שמעניינים אותם, שקשורים למסלול חייהם, או שמשקפים סוגיות בנושאים שמעסיקים אותם.
קלפים המסומנים במדלית כסף (משמאל) מיועדים לאוכלוסיית "מבוגרים צעירים", שתפקודם לא נפגע.
קלפים המסומנים במדלית זהב (מימין) מיועדים ל"מבוגרים מבוגרים" ומתאימים גם לאנשים עם דמנציה
עבודה מותאמת יכולת
כשעובדים עם אנשים הסובלים מדמנציה, כל פעילות, ובעיקר פעילות יצירתית, צריכה להיות תפורה בדיוק על פי מידותיהם, ולהיבנות על היכולות והתכונות החזקות שלהם, כמו למשל, סיפור סיפורים, יצירה מכל סוג, שירה, כתיבה, תנועה או כל יכולת בולטת אחרת. בעזרת היכולת החזקה אפשר להעצים את התקשורת ולאפשר להם להביא את עצמם לידי ביטוי.
במקרים שבהם התקשורת מאוד דלילה ומוגבלת, נדבר פחות על עולמות תוכן ויותר על תחושות, טעמים ורגשות פשוטים. נעזור להם בשיום של התחושות/טעמים/רגשות, נשיים להם ככל שנצליח, בעזרת שאלות מנחות, ונכוון אותם לבחור את הדברים שנכונים להם. להלן מס' דוגמאות:
יופי (למשל, איזה קלף הכי... יפה/מכוער בעינייך? מה יפה/מכוער בו? מה הוא מזכיר לך? הוא יפה בעיניך כי הוא מזכיר לך אמא? את הבית? את הטיול שעשית עם הילדים? וכו')
רגש (למשל, איזה קלף הכי... משמח/מעציב בעינייך? מה משמח/מעציב בו? מה הוא מזכיר לך?)
סמלים (למשל, איזה קלף מסמל אהבה/שנאה/ בעינייך? למה? איזה חלק בקלף מסמל מה?)
שירים (למשל, איזה קלף מזכיר לך שיר, איזה שיר? איך שרים את השיר? תלמד/י אותי...)
בעקבות שירים (למשל להשמיע שיר שהמטופלים אוהבים או מכירים, ולשאול איזה קלף מזכיר להם את השיר? מה בקלף מזכיר את השיר? האם יש קלף אחר שמזכיר שיר אחר? תלמד/י אותי...)
כאן נכון לציין ולהדגיש שהשילוב בין מוזיקה ותמונות הוא עוצמתי במיוחד ומומלץ לשלב בין השניים.
עבודה מותאמת מגבלות
כשאנחנו מדברים על דמנציה, בדרך כלל מדברים על פגיעה בזיכרון לטווח הקצר. עלינו להיות רגישים ולהבין כי כל ניסיון לנהל תקשורת הנשענת על הזיכרון לטווח הקצר עלול להביא לקושי, ולכן לסטרס גדול. המתח, תחושת חוסר השליטה וחוסר אונים עלולים להיות תוצאה בלתי נמנעת, שההשלכה שלה עלולה להיות פגיעה בתפקוד במקום שנחזק אותו. לכן, לפני הכול, עלינו להימנע מתקשורת המבוססת על הזיכרון לטווח הקצר, ולהתמקד בזיכרון לטווח הארוך, זה שנפגע פחות.
עלינו לזכור, אנחנו לא במקום דידקטי ולא באנו כדי להזכיר להם איך קוראים לנכד החדש, אלא מטרתנו היא לחזק, להציף ולאפשר את הקיים, גם אם הוא נסתר וחבוי, ודרכו לחזק ולהעצים אותם בתוך המחלה.
ממה עלינו להימנע? מכל שאלה שאנו יודעים מראש שהמטופלים לא יהיו מסוגלים להתייחס אליה: חדשות ואקטואליה, איך קוראים לקרובי משפחה "חדשים" (נכדים שהם לא זוכרים את שמם או אותם, מחותנים חדשים וכד'). לפעמים גם טווחים של עשור או עשור וחצי מעוררים קושי ועל כן, נימנע מאזכורם כדי לא לגרום סטרס והנמכה בתפקוד.
בנוסף, נושאים שקשה מאוד לאנשים עם דמנציה להכיל הם: חוסר יכולת להסתדר, חוסר יכולת להבין, קושי לצאת מהבית. לכן כדאי להימנע מתקשורת שמדגישה את תחומי הקושי הללו, מכיוון שהם יעוררו אנטגוניזם, חוסר אונים וסטרס.
לבסוף, צריך להבדיל בין הומור שמבטא אושר, שמחה, שביעות רצון או רוגע, ובין הומור שבא לכפות ולכסות על חוסר הבנה, מבוכה או חוסר יכולת לענות תשובה. הומור מהסוג השני צריך לקבל מענה בצורה של הנחיה, שיום, הובלה, הסבר חוזר.
שמש הזהב
שמש הזהב היא כלי אינטואיטיבי לעבודה רגשית, שפותח במיוחד לערכה זו. כשאנחנו עובדים עם אנשים מבוגרים בתפקוד גבוה, שמש הזהב יכולה לשמש עוגן בשבילנו לדיוק רגשות, להגדרתם, לבחינת הרלוונטיות והעוצמה שלהם, ולמציאת איזון.
העיקרון הבסיסי בקצרה אומר שחמש קרני האור של שמש הזהב הם חמשת העוגנים החשובים לכל בני האדם בכל גיל, אבל בגיל המבוגר הם חשובים שבעתיים. כשאנחנו מדברים עם מטופלים על מקומות קשים ומקומות חזקים בחייהם, אנחנו עוזרים להם לשייך אותם לקרן ספציפית. לאחר ששייכנו את המצוקות והמתנות של חיינו לקרניים, אנחנו יכולים להיעזר בקרניים החזקות כדי לאזן את הקרניים החלשות, ומכאן למצוא העצמה ואופטימיות.
כשעובדים עם אנשים עם דמנציה, ובעיקר מתקדמת, שמש הזהב תהיה יותר כלי בשבילנו ופחות בשבילם. ברוח הקלפים, נכניס את העוגנים לשיחה ובעזרתם נעצים את המטופלים. קרני האור עוזרות לנו להמחיש או לכוון את השיח, לפי הרמה של המטופל.
לפעמים אנשים עם דמנציה, ובעיקר מתקדמת, לא יפיקו תועלת משמש הזהב בכלל בגלל מגבלותיהם. במקרים כאלה, עדיף להתמקד בשפע האפשרויות האחרות שהקלפים מציעים לנו.
שמש הזהב היא כלי אינטואיטיבי לעבודה רגשית, שפותח במיוחד לערכה זו.
יש מבוגרים, ובעיקר אלה הסובלים מדמנציה, ששמש הזהב היא כלי מורכב מדי בשבילם, ולכן, במקרים כאלה, היא תשמש אותנו, המטפלים, ככלי טיפולי מכוון, ולא כלי לעבודה ישירה עם המטופלים.
מטרה טיפולית – "לדוג" זיכרונות
כפי שנכתב לעיל, דמנציה פעמים רבות משפיעה באופן חריף יותר על זיכרונות לטווח הקצר והבינוני, ופחות על הזיכרונות המוקדמים, לא רק בילדות אלא גם בגילאי בגרות ועמידה. יחד עם זאת, לעתים קשה לשיים את הזיכרונות ולהעביר אותם למילים ולתקשורת.
מצד שני, לזיכרונות אלה לעתים משמעות עצומה, והם יכולים לשמש משאבים אדירים לכוח, להתמדה וליכולת התפקוד. כשעובדים עם קלפים אפשר לומר שאנחנו עוסקים ב"דיג" זיכרונות. נתייחס לקלף כאל "חכה עם פיתיון" ולזיכרונות כאל דגים בים, ואנחנו באים לדוג את הזיכרונות, ולעזור להם לעלות בחכה בעזרת הכוונה פעילה.
כשאדם עם דמנציה נוכח לדעת פתאום שהוא זוכר דברים, ומסוגל לספר סיפור או לשיר שיר, עצם החוויה מעצימה אותו, מחדירה בו ביטחון רב, ותומכת במצבו הרגשי באופן חיובי.
לאן עלינו לכוון? עלינו לתת למטופלים לכוון אותנו, וללכת איתם לכיוונים שהם מכתיבים. ככל שאנחנו מכירים את המטופלים טוב יותר אנחנו יכולים להתכונן מראש באופן שימקד אותנו בתחומי העניין וההתמצאות שלהם, על ידי בחירה מראש של קלפים שעשויים להיות רלוונטיים ומעניינים יותר מאחרים.
קווים מנחים:
- נבחר מראש מספר מצומצם של קלפים לפי יכולתם של המטופלים. גם שלושה קלפים יספקו בחירה. במידה שהתפקוד עדיין גבוה יותר, אפשר להציג גם עשרה קלפים. את הקלפים נבחר לפי היכרותנו עם המטופלים:
- נתמקד בקלפים שקרובים כמה שיותר לתחומים שמעניינים אותם (התמחות, תחביבים, עבר מקצועי), או שמעסיקים אותם (חרדות, פחדים, דאגות, הנאות, פנאי). במידה שאיננו מכירים אותם, נבחר מספר מצומצם של קלפים מתוך המבחר המסומן במדליית הזהב (המיועדים למבוגרים המבוגרים יותר, הנמצאים במצב שבו הם מאבדים שליטה ויכולות).
- נציג את הקלפים למטופלים (במפגש אישי או קבוצתי) ונבקש מהם לבחור קלף אחד. נזכור שבמצבם כמעט ונשללו מהם כל זכויות הבחירה בחייהם. עצם העובדה שאנחנו מאפשרים להם לבחור משהו, יש בה, כשלעצמה, לספק להם תחושה של העצמה והתחזקות.
- לאחר הבחירה נשאל – מדוע בחרו בקלף? מה יפה בקלף? מה משך אותם בקלף? מה הקלף מזכיר להם? איך הקלף גורם להם להרגיש? איזה שיר הקלף מזכיר להם? מה הם הכי אוהבים בו? מה הם לא אוהבים בו?
מכיוון שהתמונות על גבי הקלפים פוגשות את המקום במוח שאיננו מילולי, יש להן את הכוח למשוך זיכרונות, תחושות, רגשות, סיפורים וחוויות מ"מחסני זיכרון" שאינו מילולי, ומכאן עוצמתן, בעיקר כשיכולת השליפה המילולית נפגעת.
לפעמים נשאל שאלות והם לא ידעו לתת לנו תשובות אבל נראה על הפנים את התגובה הרגשית, ואז נכוון אותם באופן פעיל.
למשל, מטופל בחר בקלף המראה תנור חימום עצים, ובו האש בוערת. הוא לא היה מסוגל להסביר מדוע בחר את הקלף, אך ניכר היה שהקלף מעורר בו רגש חזק מאוד:
המטפלת: בחרת את הקלף שגם אני הכי אוהבת. אני מתפעלת מהבחירה שלך.
המטופל: מחייך ודומע.
המטפלת: הקלף הזה מזכיר לך משהו?
המטופל: מניד בראשו לחיוב.
המטפלת: בבית של ההורים שלך היה גם תנור דומה?
המטופל: מחייך.
המטפלת: אתה יכול לספר לי מה אתה זוכר מהתנור?
המטופל: אבא שלח אותי להביא עצים.
המטפלת: ספר לי עוד...
מטרה טיפולית – לחלוק סיפור חיים
לאנשים מבוגרים יש חכמת חיים וניסיון חיים שראוי להשמיע ולשתף. לא סתם אומר הפתגם: מה שהם הספיקו לשכוח, אנחנו עדיין לא הספקנו ללמוד. אנשים מבוגרים מאוד רוצים לספר לעולם את הסיפור האישי שלהם, להציג לראווה את הישגיהם, ללמד את הלקחים שלהם, ולחלוק את חוויותיהם. כשהדמנציה מכה, התקשורת קשה להם והם זקוקים לקצה חוט, להתחיל.
כשהמקום המילולי פגוע, קצה החוט הטוב והיעיל ביותר יהיה לא מילולי. שימוש בשיטות יצירתיות כדי לגייס את תשומת הלב ואת הריכוז של אנשים עם דמנציה, הוא תחום נחקר ומתפתח. כבר היום יודעים להראות שאפשר להשיג בשיטות יצירתיות שיפור משמעותי ביכולות התקשורת.
בעזרת בחירה של קלפים, עזרה בשיום רגשות, תחושות ומצבים, ושאלות מכוונות, אפשר לגעת במקום היצירתי של מטופלים עם דמנציה, שקיים עמוק בפנים, ולתת לו ביטוי.
להלן כמה דרכים ושיטות:
- לצלם יחד במצלמה או בטלפון חכם) תמונה דומה לזו שנבחרה בקלף – לביים את הסיטואציה, למצוא אלמנט דומה ולמקם אותו על רקע מסוים, לצלם אותו מזוויות שונות, "לתקן" את הסיטואציה בתמונה היצירתית האישית כדי שתתאים יותר לטעם או למשמעות, ולעשות קלף אישי ברוח הקלף הנבחר. לשוחח על המשמעויות: איך "לתקן" את הקלף, מדוע, מה "לא בסדר" בקלף. תמיד להנחות ולשיים כשקשה למטופלים לעשות זאת בעצמם.
- לצייר יחד את הקלף בטכניקות שונות (צבע על נייר, הדבקה, קולאז', פיסול בחימר, ציור עם אצבעות בקצף גילוח על משטח שולחני).
- סטורי-טלינג: לכתוב יחד סיפור בהשראת הקלף.
- להשתמש בקלף כעוגן זיכרון שמספק קצה חוט שממנו המטופלים יכולים לספר את סיפורם האישי ולהקשיב הקשבה פעילה. ההתבוננות בתמונות יש לה כוח להעלות מן האוב מידע ונתונים ששונים בטבעם ממידע ונתונים מילוליים. פעמים רבות עצם ההתבוננות בתמונה נבחרת מאפשרת להתחיל שיחה או דיון על דברים משמעותיים.
מטרה טיפולית – לחלוק את ההווה
בעזרת עבודה עם קלפים ותמונות אנחנו מוציאים את השיפוטיות אל מחוץ למשוואה, ונוגעים בנימי הנפש. כשאין שיפוטיות ואין ביקורתיות, המטופלים מרגישים מספיק בטוחים כדי לחלוק עמנו את החוויה שלהם בהווה, כלומר, לדבר על החיים עם הדמנציה.
הקלפים נותנים להם קול ואפשרות לחלוק את המחשבות, הרגשות, החרדות והתקוות, וזו התנסות מאוד חיובית. הדמנציה, כמו מצבים קשים אחרים, פעמים רבות הופכת לטאבו. אנשים רבים, ובהם קרובי משפחה וחברים, מתקשים לדבר על הדמנציה עם החולים מסיבות שונות: מבוכה, רצון להגן עליהם, הכחשה, תחושה של 'לא נעים'.
החולים פעמים רבות משתוקקים לדבר על הדמנציה בפתיחות, באריכות, ולעומק, ואין להם עם מי לחלוק את החוויה שלהם. כאנשי מקצוע, בעזרת הקלפים אפשר לתת להם את המקום לדבר על המחלה בצורה מכבדת, מקצועית ומכילה.
התמונות שעל גבי הקלפים משמשים "חוליית התייחסות" כלומר חוליה רגשית לאירוע משמעותי, לקושי משמעותי או לדאגה. העבודה עם הקלפים מאפשרת להם להציף את שעל ליבם, ולעבד רגשות וקשיים, וכך לפתח יכולת להתמודד טוב יותר עם המציאות. מדובר בהתנסות חיובית ומעצימה.
מהלך ההתנסות:
- נבחר מראש מספר מצומצם של קלפים.
- נשים את הקלפים כאשר התמונה מוסתרת (מונחת כלפי מטה).
- נבקש מהמטופלים לבחור קלף בסמוי (כלומר בלי לראות את התמונה).
- נסתכל יחד על הקלף, נבחן איזה רגשות התמונה מעלה (נתחיל ברגשות הטובים מכיוון שההעצמה בעקבותיהם תעזור להתמודד עם הרגשות הקשים והמצוקות. לאחר שנעבור על הרגשות הטובים, נבחן אילו רגשות קשים או מצוקות עולות מהקלף. נדייק אותם ונראה אם די לנו ב"אוורור" שלהם, או שאפשר לחפש פתרונות מקלים).
- נדבר על זה שהחיים מזמנים לנו קלפים שגם אם נדמה לנו שבחרנו אותם, בעצם הם בחרו אותנו. ננסה לדבר על הלא צפוי, לטוב ולרע, לתת מקום למצוקות, אבל לא לשכוח את התקוות ואת החוזקות.
מטרה טיפולית – לחלוק אסוציאציה חופשית
כשיש קושי בשליפה של מילים, אסוציאציה חופשית היא דרך להפוך את הקושי ללא רלוונטי, ואפילו למקור כוח ויתרון.
אחת הדרכים לעורר את זרם האסוציאציה היא להעמיד שני קלפים זה מול זה, שיש קשר ביניהם במובן של הקומפוזיציה, אך לא במובן של התוכן.
למשל, מול אדם עם קושי בשליפת מילים הוצגו שני קלפים מתוך ערכת קלפי הזהב: קלף המזוודה, וקלף פסל הפה. שני הקלפים מציגים אובייקט מרכזי בערך באותו המיקום והגודל. האחד הוא מזוודה חומה ישנה עם מצלמה וצעיף שמונחים עליה, והשני הוא פסל ענק של שפתיים אדומות, שמונח על במה. המטופל בחר בקלף עם המזוודה, ואמר שהוא רואה 'ארון קטן'. במקרה של אסוציאציה חופשית אין צורך לתקן 'ארון קטן' למזוודה, אלא להיצמד לאסוציאציה המקורית וממנה לצאת לקלף השני. המטפלת הראתה לו את הקלף השני ושאלה אותו אם יש דמיון בין השניים. המטופל אמר שהפה שלו נכלא בתוך 'הארון הקטן', ולא יכול לצאת. בשלב הזה המטפלת 'תרגמה' את האסוציאציה שלו לשיחה טיפולית והוא הבין שהיא שמעה אותו, ראתה את מצוקתו והבינה אותה. היא התרשמה שהוא היה מאוד שבע רצון מכך.
ההשוואה בין שני קלפים שיש דמיון ביניהם רק בקומפוזיציה אבל לא בתוכן, מספקת הזדמנות לחשיבה יצירתית, וטריגר לחוויה חשיבתית אחרת, שונה ומפתיעה. אין נכון ולא נכון, יש רק אסוציאציות מרגשות שמספקות לעתים הפתעות לכל הצדדים, בסביבה שהיא מאוד צפויה, מוגנת ואפרורית.
גישה זו נקראת הצמדת תמונות. ההצמדה היא אינטואיטיבית. תוכלו לבחור בעצמכם את הצמדים, ותוכלו להביא מספר מצומצם (זוגי) של קלפים לטיפול ולתת למטופלים לבחור את הצמדים על פי האינטואיציה שלהם.
להלן כמה אפשרויות להצמדת קלפים מתוך ערכת קלפי הזהב. (האפשרויות האלה הן בחירות אינטואיטיביות שלנו ואולי לכם תהינה בחירות אחרות):
א. קלף המזודה עם המצלמה והצעיף
קלף פסל הפה האדום
ב. קלף הספר עם שלושת הדובים
קלף הצלחת השבורה
ג. קלף המטאטא הורוד שאוסף עלים
קלף הידיים שאוספות חלקי פאזל
ד. קלף הבבושקות
קלף המתנות
הדמיון בקומפוזיציה יכול לנבוע מכל מני מרכיבים:
- מיקום האובייקט המרכזי כמו בצמד א.
- אלמנט בולט כמו הקו האורכי/אלכסוני בצמד ב.
- צורת האלמנטים או הפעולה שלהם (אצבעות אוספות חלקי פאזל כמו שערות שאוספות עלים) כמו בצמד ג.
- מספר האלמנטים, הפיזור שלהם על גבי הקלף או הצבעוניות שלהם, כמו בצמד ד.
- או בכל תכונה אחרת לבחירתכם ולהרגשתכם.
לסיכום
אנשים עם דמנציה חיים בעולם שהופך להיות קטן ונשלט, בסביבה מטפלת ומגינה ובעיקר צפויה. התסכול שלהם נובע גם מהקשיים שלהם, מאובדן העצמאות ומכך שלעתים מתנהלים איתם כמו עם ילדים קטנים ומונעים מהם את הבחירה ביומיום של חייהם.
בעזרת עבודה עם ערכת קלפי הזהב, אנחנו יכולים ליצוק בעולמם תוכן, לנטרל ביקורתיות ושיפוטיות, ולהוציא אותם ל"טיול" הרפתקאות רגשי שלא מאיים עליהם, שעוקף את הקשיים שלהם, שלא מקטין מהערך שלהם כבני אדם בעיני עצמם, ושנותן להם אפשרות להתבטא בעזרת טריגרים לא מילוליים.
לתמונות יש השפעה גדולה מאוד על אנשים, גם במודע וגם בתת מודע. בערכת קלפי הזהב התמונות לקוחות מתכנים ועולמות של אנשים מבוגרים, ובעזרת טכניקות של שיום, הובלה והנחיה, אפשר להשתמש בתמונות האלה כדי לחזק ולהעצים אנשים עם דמנציה, להיטיב עם מצב רוחם ולתת להם חוויה חיובית מעצימה.
מקורות:
https://edition.cnn.com/2018/08/20/health/photographic-treatment-dementia-photos/index.html
https://www.wcmt.org.uk/sites/default/files/report-documents/Ward%20A%20Report%202015%20Final.pdf
https://hyperallergic.com/405127/photobooks-designed-to-treat-dementia-gently-challenge-the-mind/
להזמנות ולרכישה
של ערכת קלפי הזהב, במחיר משתלם
שימו לב הודעה חשובה
לרגל ראש השנה
דמי המשלוח עלינו - משלוח חינם
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר